Flocken met de gaatjestang

Sorry, ik zeg het nu al. Helemaal niets nieuws, alweer een pennenzakje met deze handleiding. Maar onderweg bedacht ik wel dat ik een paar dingen iets handiger begin aan te pakken en dat sommigen er misschien wel in geïnteresseerd kunnen zijn.


Flocken met de gaatjestang?
Ik blijf dat wel leuk vinden, een naam op de pennenzak. Ideaal ook als je over enkele maanden naar een nieuwe school trekt. Wel wat werk, vooral als je geen cameo hebt.
Ik kies het liefst een niet al te strak lettertype met een beetje 'natuurlijke' lijnen, dan hoeft het knipwerk niet zo heel precies. En probeer deze ook wat te onthouden. Ik kon er in het verleden soms al een uur over doen om een lettertype te kiezen :(




Wat dan met die gaatjestang? Ideaal om al een eerste opening te maken in de 'holletjes' van bepaalde letters. En dan eventueel nog wat verder bijknippen met mijn kleine schaartje (een heel gewoon schaartje van het merk 'Maped'). Eerst de 'holletjes', dan pas de contouren, kwestie van het plakband zolang mogelijk zijn werk te laten doen!


De gaatjestang is ook ideaal om de 'puntjes' van de letters perfect mee uit te knippen. Zo'n gaatjestang, dat kost echt niet veel (ik geloof dat ik er € 4 voor betaalde), je kan kiezen hoe groot het bolletje moet worden en je kan er heel precies mee werken (wat niet zo handig lukt met een perforator).
En je kan ze ook al eens gebruiken waarvoor ze dient, een gaatje bijmaken in een riem ;)


Een paspel meestikken aan de rits!
Misschien eerst iets meer werk, maar nadien win je de tijd zo terug omdat je dan makkelijker kan gaan stikken langs de paspel (eerst met het ritsvoetje, laatste keer met het blinderitsvoetje). Perfecte rechte stikkingen! En toch ook een extra mooie touch!



De tabs verstevigen.
Ik gebruik nogal stevige vlieseline, want zo heb je natuurlijk ook een mooie en stevige pennenzak. Alleen had ik altijd problemen bij het keren van de tab. Nu stikte ik de tab, keerde deze binnenstebuiten. Knipte een strook vlieseline op maat en schoof het gewoon in het tunneltje op zijn plaats om het dan pas te strijken.

De keeropening maak ik om dezelfde reden groter dan de voorziene 10 cm. Zo weinig mogelijk 'kreuken' bij het keren om de vlieselinge mooi te houden.
Een grotere keeropening, dus meer werk om toe te naaien? Mmmm, ik biecht op ... ik doe dat al een tijdje niet meer met de hand. Ik stik gewoon 'heel' smal op de kant (eerst mooi spelden) met een heel kleine steek. Niemand die dat ziet. Ik zie dat toch nooit, want mijn eigenste pennenzak zit toch altijd vol met veel stiftjes in allerlei kleurtjes!

En jullie, hebben jullie nog tips?


Ik blijf ze maken, die pennenzakjes. Keer op keer een tevreden gezicht.

Proficiat Michelle met je twaalfde verjaardag!



Reacties

  1. Die tip van de gaatjestang is echt wel ne goeie!
    Paspel aan een rits deed ik nog nooit. Is mooi, maar lijkt mij niet simpel. Moet ik mij toch es aan gaan wagen.
    Mooie pennenzak, altijd leuk om te geven en krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niks nieuws nee, maar ne schone pennezak,
    zal de jarige zeker blij mee zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind hem prachtig! Dat paspelke aan de rits maakt het echt af!
    Die gaatjesknipper zal ik dringend eens moeten aanschaffen want flocken heeft mij al meermaals bloed, zweet en tranen gekost..
    Zal mij ook eens aan pennenzakken moeten zetten nu de jongste ook bijna de overstap maakt naar het eerste leerjaar! Lijkt mij een leuk projectje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tof! en plezante tips! ofte, die gaatsjestang gaat hier meer dan één keer per jaar dienst kunnen doen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw heel mooi hoor en zeker als je dat helemaal zelf uitknipt ( ik heb een cameo dus op dat gebied een luie trien)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Pas op, die pennenzakken blijven wel succes hebben he !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Héél mooi !!!
    Voel hier ook al een beetje meer de lente met dat vrolijke, frisse stofje...
    De dankbare én trotse oogjes bij ontvangst van zo'n geschenk, doen ons steeds opnieuw beseffen dat we er nog veel mogen stikken!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En ja, Michelle was er blij mee! Op die leeftijd al veel bonnen en centen, maar toch ook één cadeau om dit alles in te bewaren. Michelle zou eigenlijk heel graag zelf eens een rokje of zakje maken. En nu moet ik mijn belofte nakomen ... maar 't zal toch gauw ergens in de grote vakantie zijn!

      Verwijderen
  8. ik vind dit lettertype wel goed voor flock:
    http://www.dafont.com/sonix.font
    Stoer en redelijk gemakkelijk te knippen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci! Ik zal het onthouden! Hetgeen ik hier gebruikte ben ik jammer genoeg alweer kwijt geraakt :(

      Verwijderen
  9. Superleuk gedaan!

    Ik nomineerde meteen je blog voor de Liebster Award. Voor meer info, kijk even op mijn eigen blog: http://sewive.blogspot.be/2015/03/liebster-award.html

    Veel groetjes, Evi

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts