Fotoprint

Al van in de zomer krijg ik maandelijks een Burda in de bus, cadeautje van de MDH voor mijn verjaardag! Hij moet gedacht hebben, ik verlos haar eens van het voortdurend weg en weer rijden naar de bib (of wilde hij eerder het bibpersoneel besparen van het in -en uitscannen ..., maar dat moet je in de hoofdbib ondertussen ook zelf doen). In de bib kennen ze me al als liefhebber. Ik kreeg er zelfs eens eentje van de bibdame (lach niet, eentje die letterlijk onder een geplette pruim terecht gekomen was en zo een rimpelkaft had gekregen ;) !).
Ik kan daar uren in bladeren, lezen, terugleggen en enkele maanden later opnieuw op zoek gaan naar weer iets anders en opnieuw bladeren, nieuwe dingen waarop mijn oog nog niet eerder gevallen was ontdekken en ... Allez ja, een zoethoudertje dus. Zelfs de burdataal begin ik gewoon te worden, gesofisticeerd, ravissant, extravagant, royaal ... het gaat er vlotjes in.
Het boekje is zeker mee met zijn tijd, een beetje voor zelfs ... want soms zie ik pas een jaar later iets in een bepaald model. Of zou ik hier te maken hebben met een beetje brainwashing? Dan wel bepaalde thema's buiten beschouwing gelaten zoals de jaarlijkse Duitse dirndls (weet iemand hoe je dit uitspreekt?) en lederhozen, de niet zo trendy communiecollecties (waar je met de patroontjes zelf dan weer wel aan de slag kan gaan), ...
De patronen zijn altijd goed, ik moet meestal maar kleine wijzigingen toevoegen aan de pasvorm. Wist je dat er ook af en toe patronen in staan specifiek voor kleinere of grotere dames?
En toch zie ik weinig gebruikers bij jullie. En dat zal zeker en vast wel te maken hebben met de nogal onduidelijke uitleg (eerder eufimistisch uitgedrukt ... lees soms onbegrijpelijk). Maar zelfs daar begin ik aan gewoon te worden, soms moet je er gewoon aan beginnen en echt zinnetje per zinnetje laten bezinken, uitvoeren en verder doen ... of gewoon je eigen werkwijze natuurlijk, zeker bij eenvoudige stukken.


Dit truitje moest niet eerst een jaar rijpen voor ik er iets in zag. Meer nog, ik zag meteen dat dit wel eens de oplossing was voor mijn tweede lap met 4 keer dezelfde rechthoekige fotoprint. Bij het jurkje bleek de breedte van de foto al nipt, voor mezelf zou het alleen maar moeilijker worden. Maar zie, soms heeft een mens al eens chance, dit was de oplossing!


Toeval, ik lag hier nog met een lap breisel, ooit een miskoop geweest wegens het verkeerde groen, maar nu matchte het wel! Het asymmetrische stukje bij de schouder wilde ik er zeker bij en daar had ik dan toevallig weer een lap roze nepleer voor liggen.


De rits liet ik achterwege, niet dat ik dit niet mooi vond, maar het stofje is van zo'n bedenkelijke kwaliteit dat dit om problemen vragen zou zijn. Trouwens, die ritsentrend vind ik wel moeilijk om te volgen ... vind maar eens een mooie rits in de juiste kleur ...
Met veel enthousiasme beginnen maken, maar met matige goesting afgewerkt. Twijfel. Het model met de afhangende schouders, het nepleer (afgekeurd door de MDH), het groene breisel, ...

 
Het lag hier ondertussen al meerder weken (of maanden) te liggen, maar nu het ook eens op de foto geraakt is, ben ik best tevreden. Misschien zit er ooit nog wel eens een tweede versie in, zonder mouwen.


Een pose op commando van de fotografe, die jongste dus. De foto's dateren nog van ergens vorige week. De kerstboom staat nog even, op algemeen verzoek een weekje verlengd. Maar morgen moet hij onherroepelijk weg, met spijt in het hart (wat kan ik genieten van die lichtjes in de avond die weerspiegelen in het hoekraam).

Reacties

  1. Ik vind het best oké, zo op een jeans. Het flatteert je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik vind het je leuk staan ... ideaal voor een dagje op stap met de kids

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die ziet er leuk uit , hoor !
    Burda heb ik niet zo´n denderende ervaringen mee .
    Is zeker 6 jaar geleden dat ik dat nog eens vastnam .
    Destijds wel veel modelletjes uit geprobeerd , maar ik moest daar net heel veel aan zitten aanpassen .
    Veel veel te groot uit en de schouders zaten vaak net te strak, herinner ik mij .
    Bij Knipmode beetje zelfde ervaringen .
    Slechtste ervaring was met Simplicity . Ik maakte 2 maten kleiner dan mijn confectiemaat naar aanleiding van de maattabel ... en ik kon er echt letterlijk 2x in :o
    Ik teken mijn patronen zelf nu . Alhoewel de stuks uit LMV die ik al maakte , wel goed van verhoudingen waren ( wel 1 maatje kleiner maken dan confectiemaat )
    De tijd dat je steekt in dat aanpassen en verknippen , is me echt teveel geworden .
    Super dus dat die voor jou werken !!
    Dat truitje zeker dragen , hoor !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de naailes leren we hoe je een patroon eerst moet opmeten, maar dan nog blijft het altijd een beetje gissen. We voegen ook vaak 2 cm naad toe in de breedte voor je weet maar nooit, maar meestal moet je inderdaad eerder nog meer innemen. Ik neem inderdaad ook altijd een maatje 38, hoewel ik in de winkel voor onderstukken eerder een 40 moet nemen, alleen een beetje bijtekenen ter hoogte van mijn bips is dan genoeg. Simplicity heb ik nog nooit gebruikt (hoewel ik al veel mooie modellen zag). Ik was van plan een abonnement te nemen op La Maison Victor, maar daar las ik ook al dat je zelfs 2 maten kleiner mag nemen. Tja, we willen het natuurlijk perfecter, in de winkel let je daar niet altijd zo op. En ja, het truitje zal ik dragen, op een jeans, dat schiet makkelijk aan 's morgens vroeg ;)

      Verwijderen
  4. Awel, toevallig rolde hier vanavond een bloesje vanonder mijn machien dat hoogst uitzonderlijk voor mijn doen uit den Burda komt. En inderdaad, die beschrijving, soms lees ik en herlees ik, maar kan ik er echt niks van maken, aan iets ingewikkeld begin ik echt niet uit den burda. Maar kom, ik ben tevreden. Jouw truitje vind ik ook wel geslaagd, het stukje nepleer maakt het wat specialer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind hem ook geslaagd! Mooie kleurtjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel erg knap, de kleurencombinatie is echt perfect.
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind dat detail in nepleer juist superleuk! Dat geeft het net dat beetje meer schwung!!
    Heel geslaagd truitje hoor!
    En lief, dat abonnement van de MDH!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ohhh, zoo mooi! Dat zou bij mij ik een favoriet bloesje zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel tof! Het zal een zijn die je veel zal dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik maakte al wel een aantal Burda-kledingstukken voor mezelf, maar eigenlijk zijn dat altijd modelletjes die mij niet flatteren. Ik vind persoonlijk dat de modelletjes vaak getekend zijn voor magere mensen. De werkbeschrijving valt wel mee, toch? Ik vind Knipmode erger ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts