Sewing with little teenagers

Als laatste blogje van dit jaar, vond ik nog net even de tijd om eens over ons naaiclubje te bloggen. Enkele vriendinnetjes van Lucia kregen een naaimachine van de Sint. Eén van de mama's vroeg me of ik het zag zitten om eens samen te komen om ze iets te leren naaien. 
En zo kwamen we dit jaar meerdere keren samen om te naaien.
Ik zocht steeds enkele naaiprojectjes die me haalbaar leken en waar ze toch ook wat voldoening aan zouden hebben.

Exact een jaar geleden begonnen we met een stoer popje, eentje met een cape of rokje.
Hiervoor konden we gewoon werken met mijn vele restjes stofjes. 
Ik herinner me nog de toewijding waarmee de meisjes werkten, maar ook dat het zeker nog niet zonder slag of stoot ging. De armen en beentjes waren toch meer precisiewerk dan ik kon inschatten. En ja hoor, net zoals bij volwassen dames die leren naaien, werd het tornmesje een trouwe partner!

De meisjes gingen na twee voormiddagen elk met een meisjespopje naar huis. Jammer genoeg heb ik niet van alle popjes een foto ...



In de Krokusvakantie naaiden we een slaapkleedje. Ik zocht een patroontje voor een slaapkleedje uit katoen en zonder rits.  
De meisjes waren heel trots op hun slaapkleedjes en dankzij de warme zomer zouden ze heel vaak uit de kast gehaald zijn!





In de zomervakantie gingen we dan voor een topstuk. De meisjes beginnen stilletjes aan al de kneepjes te kennen en begrijpen ook steeds vlotter wat ze moeten doen.
We maken het Rumer-bloesje uit LMV. 




Er werd hard gewerkt en dit een hele dag om het bloesje af te krijgen. Eerlijk is eerlijk, over de middag liet ik de meisjes buiten spelen en stak ik ondertussen de blinde ritsen in de bloesjes. Hun kindernaaimachine (en eentje van de Lidl) heeft geen bijhorend ritsvoetje.
De meisjes waren 's avonds best wel uitgeteld (en achteraf dacht ik even dat er misschien wel sprake was van enige kinderarbeid ... maar dan wel uit vrij wil hé).





De bloesjes waren echt geslaagd! Terecht trots waren de meisjes! Op school kunnen de vriendjes amper geloven dat ze hun bloesje zelf maakten. En dat is toch een mooie beloning voor hun inzet.






In de herfstvakantie dacht ik het eens simpel te houden, we maakten een Chessy top uit LMV. Weinig werk en dus snel resultaat. En een extra coole sweater kan elk meisje wel gebruiken! 




Het liep toch iets minder vlot dan gedacht, de kindernaaimachines van Brother bleken moeite te hebben met de sweaterstof. Gelukkig zijn de meisjes echt wel gedreven en dit keer kwamen ze in shift per twee hun sweater afwerken, voordeel is dat er dan meer gebruik kan gemaakt worden van mijn naaimachine. En dat blijkt toch een stuk makkelijker werken voor de meisjes.
Geen foto's per vier dus, maar wel per twee!










Ik ben super trots op de meisjes! Want een naaiwerkje maken van begin tot einde, dat vraagt echt wel doorzettingsvermogen. Soms loopt alles van een leien dakje, maar dan blijkt er toch plots het één en ander fout te gaan en dan hebben ze best wel wat geduld nodig voor ik ze kan helpen. 







Reacties

  1. Ja wauw zeg! De meeste naailessen beginnen met keukenschorten en kussenslopen, maar jij tilt ze meteen een niveau hoger! Superknap wat de meisjes al allemaal maakten. En chapeau voor jouw geduld ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat geweldig geestig zeg! En zoveel plezanter dan dingen die ze niet gebruiken <3

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het echt super dat je dit gestart bent! Die meiden gaan niet alleen naar huis met coole stuks maar ze leren (behalve naaien) ook doorzetten en problemen oplossen! Echt top!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts