Moe

Even voorstellen, dit is ons moe.
'Ons', dat zeggen wij hier niet in West-Vlaanderen, ik denk dat dit meer iets is voor de Kempen (en elders?). Ik vind dat wel leuk klinken, die 'ons' ...
'Moe'? Ja, dat is dan weer een ander verhaal. Wij werden thuis gekweekt door een moeke en een vake. Ik denk dat dat eind jaren 60 (want toen was mijn broer er al), jaren 70 hip was om je moeke en vake te laten noemen. Alleen werden die kleine kinderkes pubers en hadden ze geen zin meer in dat 'gemoeke' en 'gevake' en werd dat simpelweg 'moe' en 'va'. We konden dat met veel klank zeggen hoor, denk daarbij gewoon aan hoe een koe dat doet ;-)
'Ons moe', dat is de gewezen 'naairegentes'. Die al vele jaren niet meer aan het maken van kleren doet. Ze deed dat nochtans wel toen we klein waren, maar plots deed ze dat niet meer graag. Maar haar naaimachine kan ze niet missen hoor! ??? Retouches hé, aan de lopende band, voor de één, voor de ander ...


Nu liet ze al dikwijls eens vallen dat ze dit of dat wat ik maakte ook mooi vond. Dat ze dat ook wel zou dragen ... Zelf eentje maken, moe? Maar ons moe heeft het duidelijk te druk met andere dingen ;-) want tot op heden is ze er nog niet toe gekomen.
Al enkele maanden geleden bestelde ze een 'waterval'shirtje. Welke stof ze dan mooi vond? Wit, gewoon wit ... Makkelijk om te zoeken hé, je kan niet missen en bij Mon Depot bestelde ik een lap witte stretchtricot. Die ook bleef liggen.
Een week voor haar verjaardag schoot ik in actie. Ik had geluk, toevallig stond er in de Burda een mooie versie. Ik gaf er toch mijn eigen 'twist' aan met een elastisch paspelbandje (want anders maar zo gewoon wit hé). En het draaide goed uit. Ze is content (want volgens Leonie ging oma wel 10 keer voor de spiegel staan met haar nieuwe shirt ;-)  !). En ze wil er wel nog zo eentje ... en ik eigenlijk ook. Zit er bandwerk aan te komen?


Sinds enkele weken is 'ons moe' de trotse bezitter van een nieuwe overlock! Wie weet, krijgt ze de naaimicrobe toch nog weer te pakken!





Reacties

  1. 'Ons moe' straalt helemaal! En idd, in de kempen zeggen wij heel dikwijls 'ons moe', in die combinatie ja :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heel leuk! Zou ik ook wel willen dragen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fien, het modelletje komt uit Burda 10/2014 en valt zeker onder 'easy-peasy'!Doen dus!

      Verwijderen
  3. Ik dacht al dat ik hier een familielid herkende! Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'Ons moe' vertelde al over jou! De wereld is klein hé!

      Verwijderen
  4. Ons moe staat er nondedekke heel goe mee! Schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Reacties
    1. Ja, dat vind ik eigenlijk ook! Af en toe vraag ik haar mening of deskundige uitleg (en dan hoor je direct de juf in haar boven komen!). Vooral ook als het op pasvorm aankomt.

      Verwijderen
  6. Knap hoor, moe!
    Echt een heel leuk model!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En 'ons' zus vindt het ook mooi... Tip... tip... :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw wat ziet ons moe er stralend uit! Duidelijk content. En het is inderdaad een leuk modelleke!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een keimooie shirt en zo'n tof model ! Ze staat er beeldig mee !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat is supermooi! Hippe moe heb je hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja, ons moe wil niet achter blijven hoor. Mee met haar tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Amai, keigeslaagd!
    Die blauwe paspel is goed gevonden. :-)
    Ulle moe straalt!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel mooi hoor en een tof gedacht om die paspel daar in te doen.Zo breekt het een beetje

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Natuurlijk (!) kocht ik deze Burda ook en maakte er nog maar één iets uit, dit truitje, ook met lange mouwen met watervalhals, en er volgt er zeker nog eentje, maar deze keer in iets soepelvallender tricot (nu nam ik een stijvere gebreide tricot en daarvoor "spant" het nu overal een beetje te veel om echt comfortabel te zitten tijdens het dragen). Maar het modelletje is super ! En jouw paspelideetje is super !!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah ja, dat was ik nog van plan om te schrijven, dat jullie er met velen in staan. Was het vergeten. Ik zal nog eens moeten herbeginnen hé!

      Verwijderen
  15. Tof seg! Dat modelleke op dat model :) bij ons ook een moeke en vake wat we als kind vaak gênant vonden want moeke en vake wordt in onze contreien veel vaker voor de grootouders gebruikt. Tja, van 'hip' kan ik mijn ouders niet echt beschuldigen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Maar dat is prachtig! Ze zouden dat beter in de burda zetten als foto!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts