Turtleneck sweater: tutorial

Ik had het beloofd!

Weet je nog hoe enthousiast ik was over de sweater van de zoon! Een tweede versie was bij Matteo zeker welkom. En ik had al onmiddellijk een tof stofje voor het voorpand en rugpand. Ik zag dat goed komen met gemêleerd grijs voor de mouwen.
Die tutorial, dat zou ik eens vlug maken. Want enkelen van jullie gaven aan dat de kleerkast van de zoon (of waarom niet de man) nog wat uitbreiding verdiende.
Ok, daar gaan we dan!

Zoek een tof sweaterpatroon.
 Mijn voorkeur gaat uit naar een raglan-versie, maar deze kraag kan even goed bij een versie met gewone mouwen. 
Steek de sweater in elkaar. Ik werk daarvoor het liefst met mijn overlock, dan zijn de naden heel elastisch en netjes afgewerkt. Maar geen nood, het kan natuurlijk ook met een lichte zigzag-steek op een gewone naaimachine.
Deze 'turtleneck' heeft nood aan een iets bredere halsuitsnijding (een beetje type boothals), dus teken met een krijtje een ovalen halsuitsnijding en knip een beetje weg.



Meet vanaf middenvoor tot middenachter (volg de kromming met je lintmeter). Verdubbel dit getal en tel er 2 cm bij. Dit is de lengte die je nodig hebt voor je kraag.


Bij de laatste twee versies verwerkte ik beide stofjes in de kraag, bij de eerste gebruikte ik één stof.
Totale hoogte 10 cm (8 cm + 2cm) bij de jongensversie (voorzie ook nog telkens aan beide zijden 1 cm naad, dus + 2 cm!). Stik de beide stoffen over de lange kant, strijk de naad open.
Totale hoogte  bij de mannenversie 13 cm.
Voor kleuterversies kan je bv. 8 cm nemen.


Knip ook de binnenkant met dezelfde afmetingen. Ik deed dat telkens uit één soort stof.

En nu komt het gevreesde punt ... De ringen (ofte eyelets) in de stof slaan. Eigenlijk is de vrees niet helemaal nodig,maar ook niet helemaal onterecht ...

Eerst de officiële procedure. En zo ging het ook meestal goed bij mij!
Verstevig de tricot of sweaterstof met niet elastische vlieseline. Duid het midden van je kraag aan en steek speldjes waar je de ringen wil (bv. op 2 cm vanaf middenvoor).
Monteer op je hulpstukje het bolle stukje en het holletje (zie foto).


Zoek een zelfzekere hand. Dit kan je eigen hand zijn maar je kan bij je huisgenoten of vriendenkring ook wat hulp vragen. Dit laatste versterkt alleen maar het groepsgevoel dat kan heersen rond één van je maaksels ;-)


Zoek voor een ondergrond die tegen een stootje kan (dus geen mooie tafel, houten werkblad ...), het zou wel jammer zijn als je ernaast slaat hé!
En dan enkele zelfzekere slagen ...
om een gat te maken in de stof ...


Verwissel bij het hulpstukje het onderste stuk. Steek een ring met een hoge rand langs de onderkant van je stof door het gat. Leg er een ringetje over ... en sla weer enkele keren zelfzeker ...



Knip eventueel wat van de naad weg, als die zichtbaar is door het gaatje van de ring.


Nu je je al wat zelfzekerder voelt herhaal je dezelfde werkwijze hopelijk met evenveel succes een tweede keer.

Stik zowel van de buitenkant kraag als de binnenkant de korte rand rechts tegen rechts en strijk het naadje open.


Speld nu de bovenkanten van buiten- en binnenkraag rechts tegen rechts en stik de cirkel rondom. Start ter hoogte van de ringen en kijk hoever je je naald moet verzetten om langs de ringen heen te kunnen stikken. Zie foto bij de volgende fase!
Strijk de naden weer open. Dun de naden wat uit, vouw de binnenkraag naar binnen en strijk mooi zodat de binnenkraag een millimeter (of 2) meer naar binnen gestreken wordt.

Nu stik je het tunneltje. (Je stikt dus door de beide delen) Als je met twee kleuren werkt, stik je in de naad. Je stiksel zal daarin verdwijnen. Werk je met één kleur, zorg dan dat je steeds op een gelijke afstand (normaal 2 cm) stikt. Let op, hou er rekening mee dat je opnieuw langs de ringen zal moeten stikken, dus verzet je naald al op de juiste positie. (zie foto).


Je bent er bijna. Je moet alleen nog je kraag dubbel aan de sweater zetten (met je coverlock of met een zigzagsteek). Spel de achterkant van je kraag op middenachter van je sweater en het midden tussen de twee ringen moet uitkomen met middenvoor van de sweater.

Werk de sweater aan de mouwen en onderkant af.

Rijg je touwtje door het tunneltje. Ik doe dat met een sluitspeld.
En voor wie het al voelde aankomen, hier ging het dus de laatste keer mis !!! Ik had gewoon een ring in mijn handen ... voor ik het wist. Balen, echt balen.


En weer moed verzamelen.
Dit laatste kan bij mij wel enkele dagen (of weken) duren. Er zat niets anders op dan te tornen. En ik beken, te weinig willen tornen en dan nog meer moeten prutsen en achteraf beseffen dat het misschien minder lang had geduurd als ik zowat alles opnieuw los getornd had ...

Voor je deze 'turtleneck' nu niet meer ziet zitten. Het kwam dus goed hoor!

Je knipt opnieuw een boord uit de stof waar de ringen in moeten. Dus met die dubbele lengte + 2cm en 2 cm (+2 cm naad) hoogte.
Dat had ik niet meer, dus daar moest ik prutsen met extra naadjes op de zijkanten. Niet zo erg, vind ik, wie let daar nu op? Jullie kenners natuurlijk niet meegerekend ;-) !

Nu moest het inslaan van de ringen dus anders aangepakt worden. Dit komt volgens mij om dat deze sweaterstof heel elastisch is en ook een dikke laag 'wattine' heeft. Ik streek dus opnieuw niet-elastische vlieseline. Maar gebruikte ook twee effectieve trucjes!

1. Sla geen gat met het voorziene hulpstukje. Maar knip een heel klein plusje (of een kruisje zo je wil :)  !) met een fijn schaartje, kleiner dan de normale diameter van het gaatje. Span de stof voorzichtjes over het ringetje (met het kraagje). Hier heb ik jammer genoeg geen foto van. Laat gerust weten als ik dat toch nog eens moet doen!

2. Knip uit een dun katoentje een vierkant, knip er opnieuw een minuscuul plusje in en trek ook dit stukje stof heel voorzichtig over het ringetje. Je kan eventueel ook niet elastische voering nemen.
Op deze manier spant je stof beter over de ring en blijft die met het katoentje beter op zijn plaats!
En sla nu maar met nog meer overtuiging (of toch maar gewoon ...) het tweede ringetje in!



Eens gedaan doe je dit werkje al heel snel een tweede keer. Zeker als je de trotse glimlach van zoon (of vent of vader of neefje of ... jawel ook dochter ...) hebt gezien.




Mijn voorraadje met diameter 14 mm is op, maar ik voorzie gauw een nieuwe voorraad in te slaan!




Feel sure and go for it!


PS I: Sommige ringen bestaan slechts uit één stuk, het stukje met de hals plooit dan om als je de ring gaat inslaan.

PS II: Ik gebruikte een aangepast Leonora patroon uit LMV. Heb je een groter patroon nodig, ga dan eens kijken in Urban Style van Eva Maria!

PS III: Een combinatie van gepruts en een erg dikke sweaterstof zorgt ervoor dat de kraag iets minder soepel valt. Misschien wordt dit wel beter na enkele wasbeurten ...




Reacties

  1. Weer zo'n mooie sweater. Ben gek op zo'n kraag. Het is er nog niet van gekomen om er zelf eentje te maken voor de 25 jarige zoon maar ik vond er 1 bij een winkelketen. Het model staat hem prachtig, misschien toch zelf nog eentje maken..
    Groeten, Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de tutorial!! Dat gaat zeker een keertje van pas komen! Leuke zoon heb jij ook..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eentje om te onthouden want dat komt zeker en vast wel eens van pas.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Machtig, sjiek! Dol op deze tutorial!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. tof! Maar idd, ik trok even rare ogen toen ik dat gat zag want ik dacht: die ringen blijven daar toch niet in zitten? maar kijk, je zag dat ook :D

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk! Ik maakte al eens knoopsgaten om een touwtje door te steken. Geen gedoe met tangen en derlijke.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. deze post had ik blijkbaar gemist! heb hem gauw gepind, want deze zal nog van pas komen... dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts