'The twist' wordt hier eens uitgelegd (tutorial)

The twist uit mijn vorige bericht wilde ik wel eens uitleggen.
En daar bleek wel interesse voor te zijn!
Dus doen we dat hier met veel plezier.
Ik nam onderweg wat foto's.



Ik hoop dat alles duidelijk genoeg is,
maar ik ben er zeker van dat als je het gewoon doet,
alles zichzelf wel uitwijst!
Voor alle duidelijkheid,
het gaat hier dus om een petit-pan-kraagje op een V-hals.
Als je met deze 'Junior high dress' aan de slag gaat, dan heb je al meteen een patroon voor zowel een rond kraagje als een V-uitsnijding.
Maar volgens mij kan dat bij eender welk patroon.

Ik maakte de oorspronkelijk V-uitsnijding 2 cm dieper aan de punt, om een ideaal kijkgaatje te bekomen.
Natuurlijk doe je dit ook bij het belegdeel. 
Om voldoende beleg te hebben om de punt netjes af te werken, 
tekende ik ook 2 cm bij aan de onderkant van het beleg.



  1. Maak de beide kraagdelen. Bij de jurk zijn de schoudernaden al aan elkaar gestikt. Leg de beide kraagdelen op de jurk. Leg alles mooi vlak en let erop dat de beide kraagdelen elkaar raken.
  2. Stik het deel van de ronde kraag dat op het jurkje ligt vast. Doe dit tot daar waar de ronde kraag een andere 'weg' volgt dan de V-uitsnijding. Stik op net iets minder dan een cm, zodat deze stikking straks verdwijnt.
  3. Aan de andere kant ziet dat er zo uit! Zoals je merkt heb ik deze verstevigd met vlieseline.


  4. Stik bij de belegdelen de schoudernaden. Leg dan het beleg met de goede kant op het kraagje en stik dit beleg even ver als je vorige stiksel van de kraag. In dit geval stikte ik dus maar ongeveer 2 cm verder dan de schoudernaad. Stik nu op precies 1 cm.
  5. Knip de naad in tot aan het puntje van het stiksel. Je mag dit zowel door de 'blauwe stof' als door 'het witte kraagje' zelf doen. 
  6. Het kraagje hangt nu gedeeltelijk vast.

  7. Tijd voor de grote verdwijntruc :-) Trek nu de loshangende stukken van de 'witte' kraag weg onder het beleg zodat deze kraag niet wordt meegestikt met de volgende stap! Speld het beleg vanaf de punt van de V-uitsnijding vast tot net voor het knipje dat je daarjuist maakte.
  8. De stikkingen komen net niet tegen elkaar. Dat is niet erg.
  9. Knip zowel de jurk als het belegdeel in tot net voor je stiksel in de punt. Je kan ook de naad van je beleg wat bijknippen.


  10. Vouw nu het beleg op zijn plaats. Strijk alles goed uit. Het begint er al op te lijken!
  11. Stik de punten van de ronde kraag met een zigzag vast op de plaats waar straks nog een biais voor de afwerking komt.
  12. Zoals je ziet had ik hier pas door dat je het kraagje ook moet inknippen om het netjes te kunnen afwerken.


  13. Knip zelf biais schuin van draad en strijk alles mooi uit of je kan natuurlijk ook gekochte biais gebruiken. Dan zou deze wel dezelfde kleur van je kraag moeten hebben, want je zal er toch altijd een beetje van zien.
  14. Stik de biais op de bovenkant van het kraagje vast vanaf het ene knipje tot het andere knipje.
  15. En nu was ik blijkbaar wel heel erg gehaast om het resultaat te zien. Van de laaste stappen heb ik geen foto's meer. Je vouwt dus de biais mooi om de naad, spelt alles goed vast en stikt op het randje door.
  16. Strijk alles heel goed uit. De boord met de biais strijk je naar binnen. De uiteinden van de biais zette ik vast met de hand.

Ok, I addmit, de kwaliteit van mijn foto's is niet super.



Met een beetje durf tover je een tevreden glimlach op jouw gezicht / op het gezicht van je tienerdochter (schrap wat niet past).



Reacties

Een reactie posten

Populaire posts