Vormsel anno 2015 III

En dan maakte ik nog een tweede jurk voor mezelf. Het eerste jurkje was geslaagd, maar het stofje dat ik op het stoffenspektakel in Leuven op de kop tikte, moest toch ook niet in de kast blijven liggen. Nadien zou ik dan wel beslissen welk jurkje het feestjurkje zou worden!
Ik denk dat het vooral de kleuren waren, die me de lap deden kopen. Een heel palet aan blauwtinten! Twee panelen en wat denkwerk had ik nodig. Want één zo'n paneel had ongeveer een hoogte van 83 cm. Dat is nu net niet hoog genoeg om een zedige jurk voor mij te maken.
Ik liet nogal snel mijn oog vallen op de Lisan jurk uit LMV herfst 2014, maar was niet helemaal overtuigd van het model zelf. De rok zou sowieso al anders moeten, want met de fotoprint zouden de ronde zomen niet goed komen. En de taillering, daar had ik toch ook mijn bedenkingen bij. Uiteindelijk gebruikte ik de twee pluspunten die me het meeste aantrokken, de mooie V-uitsnijding en de vlindermouwen. En versmolt dit op een patroon uit de knipmode. Eentje met ook twee grote troeven, een mooie rug (en meteen de ideale oplossing voor de beperkte hoogte) en de schuine oplopende taillenaden (waar ik al goede ervaringen mee had).


Nog één ingreep was nodig, ah ja, het moest toch een beetje zedig blijven hé. Ik voorzag aan het voorpand twee schuine schouderpassen om zo nog een 8-tal cm te winnen! En toen was de lengte van mijn jurk al meteen bepaald, zo'n 15 cm korter dan het oorspronkelijke patroon voorzag.



Ik had dan nog eens het geluk een proefversie te kunnen passen van een mede-cursiste in de naailes. Het leek me heel goed te zitten. Maar het ging uiteindelijk toch niet allemaal van een leien dakje. Ik knipte de onderste rugpanden verkeerd, denk aan die 15 cm die er niet bij moesten, de borstnepen moest toch nog wat korter en het zat ook niet meteen goed op mijn billen :(
Een mens moet al eens doorzetten, de nodige aanpassingen later begon het er al wat beter op de lijken en het grootste wonder bleek toch wel de voering te zijn. Eens gevoerd bleek het helemaal goed te komen!





Ra ra, wie mijn vorige posts aandachtig las, weet dat er hier iets niet helemaal klopt aan het plaatje!




Reacties

  1. Hihihi ... deze gezinsfoto's zijn precies niet op de dag zelf genomen ;-) Maar los daarvan : een prachtig feestgezin ! Echt waar ! Jullie zien er allemaal op jullie best uit, zelfgemaakt of niet (want je merkt het onderscheid echt niet !)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jo, jij zat er meteen knal op. Zoals al eerder hadden we geen gezinsfoto genomen, wat ik altijd jammer vind. De dag nadien gingen we naar het feest van ons neefje. Onze kleren waren nog niet vuil, behalve het jurkje van Lucia. Zij vertrok dus met haar communiekleren van vorig jaar, die nu 'schattig' kort zijn. Zelfs het opgestoken haar van Leonie zat nog goed!
      Mijn jurkje ziet er toch wat gekreukt uit.
      leve de zelfontspanner 😊

      Verwijderen
  2. Prachtig!
    En idd, de jongste dochter heeft een ander, maar toch ook wel een mooi jurkje aan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik dacht al, waar is Lucia's kleed naartoe? Maar ik ben wel helemaal fan van het jouwe! Die stof is zalig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw prachtig. Daar zat ik nog op te wachten! Had er al verhalen over gehoord. Heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi gemaakt,dat kan ik nog niet,een patroon met een ander patroon mengen om tot zo'n mooi resultaat te komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie jurk, zit jou echt als gegoten! De mouwtjes zijn echt leuk, maar waarschijnlijk niet zo makkelijk? En ik vind de kleedjeswissel van Lucia ook wel geslaagd :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig kleedje! En die aanpassing, we kennen het!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. toch wel een beetje jaloers op jouw talent om patronen naar jouw hand te zetten... supermooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ik hou ook van kleedjes met voering... die zitten lekker zalig!
    Chapeau, je ziet er fantastisch uit net als het hele gezin eigenlijk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. mooi zeg!
    ik heb aandachtig gelezen maar zie het niet precies ;-)
    echt super

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige jurk! Past je perfect, knap hoe je de aanpassingen gedaan hebt! Dat van die schouderpassen om lengte te winnen ga ik onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Naaiwonder gij! Even het ene patroon met het ander mixen alsof het niks is, en dan een kleed, net zoals het altijd heeft moeten zijn! Knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. pffft, als ik teveel moet aanpassen zwier ik het er gewoon :D een patroon heeft niet veel kansen bij mij :D Wel mooi geworden bij jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooie versmelting van de patronen! Knap! Wat een mooie gezinsfoto ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Jij doet het zo eenvoudig klinken he; ik zou begot niet weten hoe eraan te beginnen
    Super knap jurkje; staat jou geweldig mooi
    Een model dat ook wel in mijn kleerkast mag hangen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooi! Staat je geweldig! Het kleedje was het vele denk- en aanpassingswerk wel waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. 'Je neemt wat van dit en wat van dat', nee echt, zo eenvoudig is het niet. En toch doe jij het maar -weer-. Knap, die jurk staat je prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Prachtig gezin, en zoooooo fan van dat manteltje van Leonie!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een stijlvol kleedje en wat een denkwerk!! Jullie zagen er stuk voor stuk schitterend uit.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts